torsdag 11. november 2010

Om bruk av Tweets i pressen



I dag opplevde jeg noe morsomt: Journalisten og twitreren Camilla Aadland i Byavisen i Bergen, brukte to av mine tweets i sin petit i spalten Byblikk. Side 2:
http://issuu.com/byavisen/docs/avis39_2010/1

De som følger meg på Twitter, vil kanskje huske Tweeten:
@Uglameg I Bergen burde vi hatt mange flere ord for regn. 7:45 AM Oct 29th via web

Den fikk mange retweets og ble fulgt opp av en diskusjon rundt nyord for regn, hvor jeg kom med forslaget
@Uglameg Kan vi si at det fullregner? 7:55 AM Oct 29th via web

Jeg stusset litt over at journalisten bruker tweetsene i sin petit, mens hun kun refererer til en generell debatt på Twitter. Jeg spurte henne, og CAadland svarte: @uglameg Godt spørsmål: Bør man oppgi navn når man bruker tweets på trykk? Her var formatet en petit og jeg valgte å ikke gjøre det.
En rask googling om opphavsrett forteller meg at man normalt (selvsagt) ikke kan ha opphavsrett på en Tweet. Den er for kort og mangler nok kreativt innhold til å kunne kalles åndsverk. Selv om det kan tenkes unntak fra dette. En samling av Tweets derimot, vil naturlig kunne være beskyttet av lov om opphavsrett.

http://www.blogherald.com/2008/05/05/copyright-and-twitter/

Twitter på sin side forlanger at man skriver tweet med stor T når man refererer til nettstedet, hvis noen lurer på hvorfor jeg gjør det konsekvent.

Det er altså fritt frem for å bruke Tweets uten å innhente godkjenning av opphavsmannen eller kvinne. Avisene og andre media gjør i stigende grad bruk av nettopp Tweets. Ofte er navnet til twitreren kjent, og det er grunnen til at den brukes. Andre ganger plukker man ut gode eller spesielt relevante Tweets av ukjente twitrere, og spørsmålet blir da: Bør man kreditere vedkommende med å oppgi @brukernavnet på Twitter?

2 kommentarer:

  1. Jeg synes man bør kreditere vedkommende hvis man vet hvem det er som står bak Tweetsene. Og om ikke det passet seg i den lille "petit" så synes jeg forfatteren burde kontaktet deg på nettopp Twitter og spurt om det var ok, evnt. bare sagt ifra at jeg bruker dine Tweets i min petit i avisen fordi jeg syntes du hadde så gode poeng/godt ord for regn.. Eller noe sånnt.

    Det var en lang og kronglete kommentar. Men ja. Jeg synes man skal kreditere forfatteren! ;)

    A:)

    SvarSlett
  2. Takk! Og takk for at du følger bloggen min. Jeg er igrunnen enig, selv om det mest var morsomt å bli brukt. Fikk beskjed av venn på FB at jeg var sitert i Aftenposten ukens kvitter med en annen Tweet forrige fredag. Så der krediterer de i hvertfall. Moro!

    SvarSlett