torsdag 18. november 2010

Holde kjeft om middagen min på Twitter?


De siste dagene har debatten gått på Twitter: Hva er det OK å twitre om, og hva bør man la være? En konsulent innefor sosiale medier, Hanna Aase, twitret f.eks. dette:

@hannaaase I`m not on Twitter for the private stuff. For that I have Facebook and real life. Will delete followers who tweet about everyday life! PM Nov 14th via TweetDeck

@hannaaase Mener det er forskjell på å være privat i en dialog, men ren statusoppdatering på Twitter om middag og søndagstur er bare ikke okey...... PM Nov 14th via TweetDeck

Oopps…tenkte mange, nå kan jeg ikke skrive om søndagsturen, middagen eller andre private ting. Da blir jeg avfulgt. Dette er jo liksom folk som har peiling, vi bør jo lytte til dem?

En annen som har satt igang diskusjon om hva twitter skal være, er Cecilie Staude som skriver om Twitter på bloggen sin:

http://ceciliestaude.blogspot.com/2010/10/nar-strategiene-uteblir-pa-twitter.html

Her er et utdrag: Selv begynner jeg å bli småfrustrert over Twitter. Etter snart ett år med å følge med på mange profiler og mye innhold, merker jeg en slags oppgitthet. Nei, det handler ikke om digitalt selvmord, men en irritasjon knytttet til at det nå dessverre går stadig lengere tid mellom hver gang jeg finner noe som oppleves som relevant. Dette fordi microbloggen nærmest svømmer over av trivielle og intetsigende tekster, med mer eller mindre håpløse diskusjoner, statusoppdateringer, godnattaklemmer, poesi og anmeldelser av dopapir på hoteller.

Hun tilhører gruppen av mennesker som ønsker å ha Twitter som et rent profesjonelt nettsted. Hvor man twitrer ut fra sitt yrke, knytter profesjonelle nettverk og holder seg innenfor en streng yrkesmessig relevans.

Og at hun har et poeng, er hevet over enhver tvil. Vi har friskt i minne at for en måneds tid siden gikk Twitter selv ut og hevdet at de ikke er et sosialt nettsted, men et sted for nyheter, innhold og informasjon.

http://www.readwriteweb.com/archives/twitter_is_not_a_social_network_says_twitter_exec.php
Oopps igjen. Nyheter, innhold og informasjon? Mine tweets inneholder garantert ikke alltid en av disse ingrediensene. Det finnes heldigvis noe om humor i artikkelen, og en "annet"- post. Uten at det hjelper særlig på følelsen av usikkerhet.

Jeg liker å være både useriøs og seriøs. Jeg vil ikke bare drive smalltalk, men jeg vil ikke føle meg forhindret fra det heller. Og jeg tilhører ikke kaffeskålerne, som jeg har twitret negativt om, kalt dem kaffeskrikere i tretoppene og sendt ørnen på dem..:-) Det har jeg måttet slutte med, da jeg oppdaget at flere av dem er mennesker jeg får mye ut av å følge. (sa jeg ordet flatpakket nå?)

Det finnes mange på Twitter som er der som privatpersoner, og som ikke twitrer om yrket sitt i det hele tatt. Andre av oss gjør litt av begge deler. Vi er altså både private, personlige og profesjonelle, og vi går inn og ut av de ulike rollene litt hipp om happ. Noe som føles naturlig og går greit for de fleste av oss. Men neppe en mulig strategi for rene bedrifts-kontoer, noe som påpekes av blant andre:

Johan Hallesby @ceciliestaude Ye, tror misforståelsene oppstår nettopp i overgangen mellom bedrift, representerer bedrift, profesjonell rolle og privat.
11:07 AM Nov 17th


Jeg bestemmer meg for å se hva grunnleggeren av Twitter twitrer om. Den ene co-founderen Evan Williams:

@Ev Really seems like today shoulda been Friday.
about 9 hours ago via Twitter for iPhone

Yeah..right, I think even I can beat that one.

2 kommentarer:

  1. Hahahaha! Den siste der var bare helt fantastisk å ta med! :D
    Jeg tvitrer personlig, og om hverdagslige ting. Står til og med i infoen om meg at jeg: «Kvitrer litt om alt og alt om ingenting! Mye fjas».
    Så da kan jo folk velge helt selv om de vil følge eller ikke. Er jo det som er heeelt perfekt med Twitter! :D
    A:)

    SvarSlett
  2. Veldig bra skrevet, og jeg er helt enig i det du skriver om kaffeskålerne. Jeg har også irritert meg litt på de (og på en eller annen måte blitt med et par ganger selv om jeg ikke drikker kaffe eller skåler), men disse kaffeskålerne har mye vettugt å si.

    Liker folk som er ekte jeg, det er det som er interessant. Pynta folk kan du finne på boards og plakater.

    SvarSlett